Někdo by se mohl ptát, co má kinematografie společného s politickou a kulturní geografií, odpověď je jednoduchá, má společného mnoho. Ať už se na to podíváme z odborného, či laického hlediska. Z toho odborného je důkazem spojitosti obor kritické geopolitiky, respektive její části, geopolitiky populární. Tou se zabývají světově známí geografové jako je například pan doktor Jason Dittmer, který se zabývá především populární geopolitikou v oblasti komiksových postav a profesor Michael J. Shapiro, který se zabývá obecně geopolitikou kinematografie. V oblasti cestovního ruchu můžeme dokonce najít začínající odvětví filmového cestovního ruchu, v kartografii se pak můžeme zabývat mapováním natáčecích lokalit. Filmy také mohou vyvolat jistou míru kontroverze a můžeme pomocí nich pozorovat, jak určité komunity, proti kterým může být film natočen, nebo je například zesměšňuje, na něj pak reagují, zda je v některých zemích, které se nevyznačují svobodou uměleckého projevu, dokonce zakázán. Nebo zda zobrazení problematiky ve filmu ovlivnilo veřejné mínění na toto téma. A v neposlední řadě samozřejmě můžeme zkoumat, nakolik je problematika ve filmu vyobrazena realisticky, nebo zda je zkreslená a nabízí jen určitý úhel pohledu. Zkrátka možností, jak zkoumat kinematografii, její dopad, či poselství, je z geografického hlediska mnoho. Z laického pohledu můžeme, vzhledem k šířce zaměření politické a kulturní geografie, nalézt její stopy v takřka každém filmu. A z pohledu studenta geografie na Ostravské univerzitě je možné absolvovat velice zajímavý předmět, který má stejný název jako nadpis tohoto příspěvku.
A má osobní spojitost kinematografie s PKG? Filmy pro mě byly tím prvním impulsem zajímat se o svět a o nejrůznější problematiky, od rwandské genocidy, přes problematiky gangů ve Střední Americe, až po problematiku ideologií, nebo rasismu. Rozhodně nelze všechny filmy brát jako jediný zdroj informací, pokud nejde o dokumentární filmy poskytující pouze fakta, vždy jde o pohled nějakým způsobem zkreslený, ale dává nám to skvělou příležitost si udělat vlastní obrázek a případně si dohledat informace z dalších zdrojů. Právě média jsou v současné době podle mého názoru tím hlavním zprostředkovatelem informací pro většinu lidí. Proto se v následujících článcích pokusím poukázat na některá zajímavá díla, některá více známá, některá naopak známá méně, která mají spojitost se světovou problematikou a ukazují na ni buď přesně v podobě dokumentárních filmů, nebo nepřímo ve filmech hraných. A pokusím se zhodnotit jednak problematiku, kterou se zabývají, jak ji zobrazují a samozřejmě také podat subjektivní pohled na to, co se mi na daném díle líbilo, či nelíbilo.
A má osobní spojitost kinematografie s PKG? Filmy pro mě byly tím prvním impulsem zajímat se o svět a o nejrůznější problematiky, od rwandské genocidy, přes problematiky gangů ve Střední Americe, až po problematiku ideologií, nebo rasismu. Rozhodně nelze všechny filmy brát jako jediný zdroj informací, pokud nejde o dokumentární filmy poskytující pouze fakta, vždy jde o pohled nějakým způsobem zkreslený, ale dává nám to skvělou příležitost si udělat vlastní obrázek a případně si dohledat informace z dalších zdrojů. Právě média jsou v současné době podle mého názoru tím hlavním zprostředkovatelem informací pro většinu lidí. Proto se v následujících článcích pokusím poukázat na některá zajímavá díla, některá více známá, některá naopak známá méně, která mají spojitost se světovou problematikou a ukazují na ni buď přesně v podobě dokumentárních filmů, nebo nepřímo ve filmech hraných. A pokusím se zhodnotit jednak problematiku, kterou se zabývají, jak ji zobrazují a samozřejmě také podat subjektivní pohled na to, co se mi na daném díle líbilo, či nelíbilo.
Žádné komentáře:
Okomentovat